ses kaydi2 2

Tayyip Erdoğan – Bilal Erdoğan Telefon Görüşmesi Analizi!

24 Şubat 2014 gecesi internete sızdırılan Tayyip Erdoğan ve

oğlu Bilal Erdoğan arasındaki telefon gorüşmesi kaydının sahte olup olmadığı ile ilgili ortaya bir sürü fikir atıldı. Kimi yalandır mümkün değil dedi, kimi bunları yaptığını zaten biliyorduk kanıtlanmış oldu dedi. Peki böyle bir konuşma kaydının sahtesini oluşturmak mümkün mü, mümkünse nasıl mümkün? Sahte olup olmadığını nasıl anlarız?

Anlamadım BBCM!

Konuşma kayıtları 2 şekilde sahte olabilir. Birinci yöntem (yapılması daha kolay), Tayyip Erdoğan ve Bilal Erdoğan olmayan iki kişi sesleri taklit ederek bir oyun sahneye koyarlar ve bunu kaydederler. İkinci yöntem (inandırıcı olması en iyi teknoloji kullanılsa bile imkansıza yakın olan yöntem) Tayyip Erdoğan ve Bilal Erdoğan’ın daha önceki ses kayıtlarından alınan farklı kelimeler bir araya getirilir, normalize edilir, frekanslarıyla oynanır, modulasyona sokulur, (aklıma gelmeyen diğer teknik terimleri de siz ekleyebilirsiniz) ve sonuçta ortaya yamalı bir ses kaydı çıkar.

İkinci yöntemi test etmek için hiç uğraşmayacağım, çünkü bu hayal ürünü teknik, yani montaj, insan kulağı tarafından rahatlıkla anlaşılır. Ayrıca dün internette çokça dolaşan Ali Büyük’ün yaptığı spectrum analizi de bunu kanıtlar niteliktedir. Ali Büyük ses kaydının farklı bölümlerinden sample’lar alıp bunların frekans spectrum’larını kıyaslamış, ve kaydın bir bütün olduğunu (yani montaj olmadığını) kanıtlamaya çalışmıştı.

Peki ya bahsettiğim ilk yöntem? Yani sesler Tayyip Erdoğan'a ve Bilal Erdoğan’a mı ait? Bu bir tiyatro oyunu mu? Bunu anlayabilir miyiz?

Hem konuşma akustiği hem dil bilimi doktorasının sonuna gelmiş bir ferd olarak görev edindim. Ben bunu anlarım arkadaş. Sizin de daha rahat anlamanız için çok kısa olarak ön bilgi vereyim.

Nasıl konuşuyoruz?

İnsan sesi ilk olarak ses tellerinin vibrasyonuyla oluşur. Fakat bu vibrasyon anlamlı konuşmanın oluşması için yeterli değildir. Ses tellerinde oluşan ilk ses (F0 frekansı), sırasıyla gırtlak, ağız boşluğu, dil, diş, ve en son dudaklarda modülasyona uğrar. Bu işlem sonucunda anlamlı sesler çıkartmaya başlarız (genellikle!?). Haliyle konuşma sesinin iki temel komponenti vardır. F0 frekansı, ve modülasyon sonucu eklenen frekanslar (yani harmonic’ler).

ses kaydi1

Bir insan başka bir insanın sesini taklit ederken sadece harmonic’lerle oynayabilir. F0 frekansını değiştirmek için ses tellerine tıbbi operasyon gerekir. F0 frekansı parmak izi gibidir, her insanda farklıdır. Dile, aksana, lehçeye, cinsiyete, ve hatta o onda içinde bulunulan duygusal duruma göre değişiklik gösterir. Ama işin acı yanı bunu kulağımızla anlamamız mümkün değildir. Yani aslında insan sesi sadece harmonic’ler değiştirilerek taklit edilebilir (yetenek gerekli evet), ve bir insanı kandırabilir. Ama sadece bir insanı kandırabilir. Elimin altında bir akustik laboratuarı var. Beni kandıramaz.

O zaman ne yapıyoruz?

Öncelikle uyumuyoruz. Nedenine gelince. Elimizde sahte olup olmadığını anlamaya çalıştığımız ses kaydı var. Bunu kıyaslamak için sahte olmadığına emin olduğumuz ses kayıtlarına ihtiyacımız var. Youtube sağolsun, istemediğimiz kadar (gerçekten) Tayyip Erdoğan konuşmasına ulaşabiliyoruz. İzleyeceğimiz yöntem şu. Tayyip – Bilal Erdoğan telefon görüşmesinden net olarak anlayabildiğimiz 20 adet kelimeyi alıyoruz. Bu acısız kısım. Korkunç olan kısım ise bu kelimelerin geçtiği ve sahte olmadığına emin olduğumuz Tayyip Erdoğan konuşmalarını bulmak.

Bir gece youtube, 5 saat Tayyip!

Bir ömür yetecek Tayyip Erdoğan konuşmasının üzerinden geçtikten sonra kelimeleri buldum ve ayrı ses dosyaları halinde ayırdım. Ve son aşama: F0 Contour analizi. Bu analizi yapmak için ünlü linguistic yazılımı Praat’i kullanacağız. Aşağıda “Erdoğan” kelimesinin karşılaştırmasını veriyorum.

ses kaydi2

Tayyip Erdoğan – Bilal Erdoğan telefon görüşmesi kaydı (Erdoğan)

ses kaydi3

Kontrol için youtube’dan bulunan sample (Erdoğan)

Öncelikle sizin de gördüğünüz gibi, spectrum analizi farklılıklar gösteriyor. Bu iki kaydın birebir aynı olmadığının kanıtıdır. F0 Contour çizgisi mavi olan. Şekillerinin birebir aynı olması iki konuşmacının aynı aksanla konuştuklarını ve vurguları aynı noktalarda yaptıklarını açıklar. Daha da önemli olan bilgi F0 merkez frekansı. Orjinal kayıtta 205.3 Hz olan frekans youtube’dan alınan kontrol kaydında 213 Hz. Birbirlerine fazlasıyla yakın.

Sonuç :

Peki bu bilgiler bize ne söylüyor. Bu bilgiler bize %5’lik bir hata payı bırakarak bu iki kayıttaki sesin aynı kişiye ait olduğunu söylüyor. İşlem uzun sürdüğünden ve kendimi daha fazla Tayyip konuşması dinleyebilecek gibi hissetmediğimden şimdilik 12 kelime üzerinde karşılaştırma yapabildim. Normal şartlar altında fazlasıyla yeterli olan bu sayıyı önümüzdeki günlerde ne olur ne olmaz diyerek arttırmayı planlıyorum."

Kıvanç KİTAPÇI - 25 Şubat 2014
http://kivanckitapci.wordpress.com/

 

Y   o   r   u   m   l   a   r   ( O d a t v )  :

Misafir - Gafur Izmirli

Yasinkonya sen bir ZAVALLISIN...

2014-02-26 16:47:26

Misafir - atam

bana göre telefon konuşması da doğru 12 yıldır yaptıkları her yanlışlar da doğru.

2014-02-26 16:29:00

Misafir - Ekinoks

Hırsızın daha fazla HIRSIZ olduğunu neden ispatlamaya çalışıyorsunuz? 17 aralıkta ortaya dökülenlerde mi YALAN?

2014-02-26 16:06:45

Misafir - ATABAŞKAN

Aydınlık Gazetesi konuşmaların yapıldığı saatleride belirtmiş. Konuşmaların yapıldığı saatler. 17 Aralık 2013 saat 08.02, 17 Aralık 2013 saat 11.17, 17 Aralık 2013 saat 15.39, 17 Aralık 2013 saat 23.15. Değişik saatlerde yapılan dört görüşme var,bu görüşmeleri karşı taraf bir paket haline getirmiş işte montaj dedikleri iş budur. Konuşmalarda konuya bağlılık var,konu nedir,paraların başka yerlere transferi. Bir kere baştan hata yaptılar Montaj değil Dublaj demeleri gerekirdi.

2014-02-26 16:03:30

Misafir - Halil Gürsoy

neden boşuna uğraşıyorsunuz? yiğidi öldür hakkını yeme. yukarıda Allah var... ses, kesinlikle sahibine aittir... gerisi abesle iştigaldir... hepsi bu,

2014-02-26 15:52:30

Misafir - SİYAHASİLDİR

bilim adamları değil bilim insanları !!!

2014-02-26 15:15:35

Misafir - Zeka

Ya millet ne uğraşıyorsunuz şe sonuncu bunumu montajım sahtemi değilim diye adamın bağırısından kimin olduğu belli suçsuz insan. Güler geçer olaya kıçını yırtmaz ben değilim diye olay budur zavallı insanlarda uğrayıp duruyorlar montajım değilim diye

2014-02-26 13:36:31

Misafir - spes

Bu ses montaj, bu yakalama komplo, bunu yapanlar lobby, şunu yapanlar lobby..Zaten bilinen ama kanıtlarıyla ilk defa bu kadar yaygın bir şekilde ortaya konulan düzenbazlıklarını zaten biliyorduk. Bir dünya eften püften bahane.. Bu adamın derhal yüce divanda yargılanması gerekiyor ortakları ile birlikte. Savcıların neyi beklediğini merak ediyorum .

2014-02-26 13:33:27

Misafir - tespit

Akıl fukaralarının inanacağı kelime oyunlarıyla hiçbir şeyin örtbas edilemediği gibi, sevginin arttığı da görülmemiştir. Bu ülkenin bir kısmı diktatörlük, zulüm ile yönetilmek istiyorsa orası onları ilgilendirir, milletin tamamını bağlamaz.

2014-02-26 12:15:01

Misafir - yasinkonya

Deniz Baykala falan da yaptın mı bu analizleri? Sen kendin gibilere birşeyleri ispat et. Bir insanı veya bir grup insanı 100 milyar doları evde bulundurmakla itham etmek kadar büyük bir komedi olabilir mi? Hadi size göre küçük kısmı olan 30 milyon euroluk kısmını konuşalım. Nerede saklanıyormuş ayakkabı kutularında mı yoksa dikkat çekmesin diye halının altında mı? Bakın bilinmesi gereken esas şey şudur, yüklü miktarda para herhangi bir yolla başbakanın evinde ya da dolaylı yolla elinde bulunuyorsa o para emin ellerde demektir. Sizin anlamadığınız kısım budur. Daha önceki ses kayıtlarından ve bazı belgelerden netice alamadınız. Sürekli Bilal erdoğanın yasal yollardan yaptığı ticari faaliyetleri ve mal edinimini beyan ettiniz. Sizin Allah bir dediğinizden başkasına inanılacak haliniz kaldı mı da burada haberler yapıp yalan yanlış install ediyorsunuz insanlara zırvalıklarınızı. Görünen şey meydanlardadır, başbakan onca yıpratma çabalarınıza rağmen meydana çıktığında önceki seçimlerden de daha büyük daha coşkulu bir kalabalık dinlemeye geliyor. İnsan sevgisini kazanmak nefretini kazanmaktan çok daha zordur, lakin sevginin kaybedilmemesi çok daha zordur. İşte bu ülkenin başbakanı önce zor olanı başardı şimdi ise çok daha zor olanı başarmak için bir sınav içinde, Allh yar ve yardımcısı olsun, bu millet sonuna kadar arkasındadır, gönlünüzü ferah tutunuz ULUSALCIlar

2014-02-26 11:26:33

Misafir - deniz kırşehir

bu seçimlerde oyum akp ye. siz uğraşmaya devam etttikçe benim gibi düşünenler çoğalacaktır.

2014-02-26 11:02:48

Misafir - rmozel

Bu arada görüntü mevcut diye haberler var. Eğer doğruysa, yani taşınan paraysa diyecek birşey yok! Yahu 2008'den beri itişiyorsun örgütle. Adamlar ofisine, evine dinleme cihazı yerleştirecek kadar gözü karartmış, bunları da buluyorsun. Dershane kapanacak demişsin; seçim yaklaşıyor, belli ki bir ölüm kalım mücadelesi verilecek ve anlamışsın ki emniyet ve yargının değneği başkalarının elinde ne diye evinde(lerinde) para tutarsın. Bunlar tesadüf mü, kibir mi, kudret körlüğü mü, ayağa dolanma mı nedir? Anladık, RTE ve ekibi kesin gidiyor. Ama kim geliyor bilen var mı? 'Örgüt'lenmiş CHP mi yoksa! RTE ve ekibi yaptıklarını çekecek ama örgüt bu işten karlı mı ve güçlü mü çıkacak? Hem de kısmen bu imha işini bizzat nefret edip dünyadan kazımak istediği Atatürkçü, ulusalcı, sosyal demokrat vs taifeye yaptırarak! Sular durulduktan sonra aynı tezgah ve kucak hazır bekliyor olacak. Acil yeni temsil çözümleri (parti, oluşum, vs) üretmeli, yoksa daha berbat haller üç vakte kapıdadır.

2014-02-26 10:53:13

Misafir - ulus

Ben ses mühendisi değilim ama yıllarca dijital ses-video montajı ile amatör olarak uğraştım. Feriştahı gelse bu kaydın montaj olduğuna beni inandıramaz, montajın ne olduğunu bu işle biraz uğraşan herkes bilir!!! Ses benzetme olasılığını ise yukarıdaki uzman arkadaş detaylı şekilde anlatmış, neredeyse 0. Buradaki "neredeyse" bölümü de biraz daha fazla kelime analizi ile "tamamen"e dönüşecektir.

2014-02-26 10:37:43

Misafir - rmozel

Güzel analiz. Somut sonuçlar mevcut. Ses kesinlikle RTE'nindir. Bu tamam. Ancak yazarın başarması imkansiza yakın olarak belirttiği yönteme biraz dikkat etmek gerekir. Cep telefonları ile yapılan haberleşme sayısaldır. Cep telefonu kişinin konuşma modelini çıkartır. Buradan elde edilen ve benzeri birçok parametreyi sesi kodlamak ve zaman paylaşımlı olarak çalışan cep telefonu şebekesini en az kaynak harcamak için kullanır. Bu yöntemle elde edilen ses kriptosuz yani açık ama her türlü ortam sesinden (baskın olanlar ve insan sesine benzeyenler hariç) ayrıştırılmış, konuşan kişinin yaptığı duraksamaları içermeyen bir sayı katarı halindedir. Bu sayı katarı kriptolanabilir ya da açık olarak gönderilebilir. Telefonun öteki ucunda yani konuşan kişiyi dinleyen tarafta, konuşan kişinin sesi aynı modele göre biraraya getirilir ve konuşanın sustuğu ya da duraksadığı durumlarda dinleyen kişi oluşan tam sessiz durumdan (ki bu durum analog telefonlarda hiçbir zaman olmaz) rahatsız olmasın ya da telefon kapandı sanmasın diye dinleyenin kulağına yine belli bir matematiksel model ile üretilmiş ortam/arkaplan gürültüsü verilir. Dinleyen kişinin duyduğu ses konuşan kişinin sesidir ama kısmen yapay olarak elde edilmiş kısımları mevcuttur. Telefon şebekesindeki amaç müzik kaydı ya da stüdyo kalitesinde ses kaydı yapmak değil, anlaşılabilirliği yitirmeden en az kaynak kullanan sayısal iletişimi sağlamaktır. İnternette yapılan yorumlarda haklı olarak analog ya da sayısal olarak kaydedilmiş ama yukarıda anlattığım gibi modellenmemiş, sınırlandırılmamış, arkaplan sesleri ve gürültüleri bilhassa atılmamış ses verilerinin kulağı hassas insan ya da bilgisayar destekli olarak anlaşılmadan kesilip birleştirilmesinin imkansız olduğu belirtiliyor. Tamamen katılıyorum. Ancak iş cep telefonu ya da kriptolu cep telefonu gibi şeylere gelince çok dikkat etmek gerekir diye düşünüyorum. Zira yıllardan beri bir sürü suçsuz insanı tuzağa düşüren, itibarsızlaştırmaya çalışan, haksız yargılayan örgüt, şimdilerde bu onursuz işleri yapması için kendisine zamanında her türlü desteği vermiş olan iktidara küsmüş ve onu aynı şekilde halletmeye çalışıyor. Adları AKP ile anılan önemli kişilerin nasıl zenginleştiğini anlamak için banka hesapları, aile ve arkadaşlarının maddi durumu, vergi, hayat tarzı gibi çok daha niceliksel şeylerin yanında yapılan telefon konuşmalarına bakarak netice çıkarmaya çalışmak bana biraz gereksiz geliyor.

2014-02-26 10:15:02

Misafir - alittle

Piyasada insan sesini aynen yakınlaştıran bir sürü yazılım var youtube a voice converter yazın görürsünüz. Bu analizci arkadaş eklemeli yöntemi kafadan silmiş ama neden 17 aralık da değil de şubat 25 te açıklanıyor bu? neyi bekliyordunuz ? süreye mi ihtiyaç vardı montajlar için ?

2014-02-26 09:55:31

Misafir - ATABAŞKAN

Bir çok Yüksek Bürokrat satın alınmış olabilirmi,aksi takdirde bu gafletin başka bir nedenini olamaz.

2014-02-26 09:05:06

Misafir - taner47

Şike davasında ses kayıtları montajlanmış dediğimizde,Trabzonsporlu yöneticilerin ses kayıtları nerede derken sayın Başbakan 3 maymunları oynuyordu!..1-Allah'ın sopası yok,2-Alma mazlumun ahını çıkar aheste aheste sevgili Başbakan ve kanka paraleli !..

2014-02-26 08:58:31

Misafir - Atatürkçü

recep gürcü emine arap bilal montaj

2014-02-26 08:53:12

Misafir - sp

Bilimsel cabayi takdir ettim ama bu yetersiz bir yontem. Tayyip'i savunmak icin degil ama bilim adina daha dikkatli yaklasmak lazim. Bu saatten sonra gercek olup olmamasi da cok onemli degil aslinda, onemli olan algiydi.

2014-02-26 06:51:59

Misafir - proleter

kriptolu telefonları bile dinlemişler diyor adam bu itiraftır daha neyi araştırıyorsunuz..

2014-02-26 02:39:10

Misafir - gokmen

hologramına alkış yuyup, kayıtlara direk 'MONTAJ' 'SAHTE' diyen bu zihniyeti aşağılamak, hor görmek yanlıştır. Zira 'cognitive dissonance' diye bir tabir var bilmiyorum tam Türkce'sini ama bunun üzerine sayısız kitap, calisma, cok sayıda makale var. olay bu. karşımızdaki olay cok karmaşık bi psikoloji, yabana atmamak gerek. güzel bir calisma olmus ama analiz bağlamında, teşekkürler Kivanc Kitapci. devamını bekliyoruz.

2014-02-26 02:01:34

Misafir - İLAHİ ADALET

O kadar şaşırmışlar ki; Bilal arıyor - Baba sen mi aradın? diyor. Yok oğlum ben aramadım sen aradın ya diyor Tayyip. -Ha gizli numaradan aramışlar diyor Bilal.Buda mı? montaj Zavallılar kim kimi arıyor bilmiyorlar. herkes paranın peşinde kim kimi arıyor ve ne yapması gerektiğini bilmiyorlar.

2014-02-26 01:10:40

Misafir - adana günlüğü

AKP neden ABD'li kuruluşa analiz ettirmiş ki kayıtları? Genel başkanları 'montaj' dedi, inanmamışlar mı?

2014-02-26 00:50:26

Misafir - egedik

oglum osman atesli,sen kafani kicindami tasiyorsun,su ses studyosunun adresini verde biz de baktiralim montaj mi degil mi,

2014-02-26 00:01:24

Misafir - OMURGALI OLMAK

PİŞTOF patladı BİLAL OĞLAN ! kaççççç ! kaç yoksa işin zor ! babana güvenme bilal oğlan ! zincir çatladııııı !

2014-02-25 23:49:30

Son Yazılar

Mostly cloudy

14°C

Istanbul